torsdag den 8. august 2013

Aftensmad dag 1: Ild i røret...

Ild i røret er en slags karrykål. Den har fået navnet fordi det godt kan brænde lidt dagen efter. Her er den lavet i en vegetarisk - ja, endda vegansk version.

Krydret, fyldig og meget mættende.

Jeg lavede en dobbeltportion og frøs den ene halvdel ned. Kender du Soy4you? Det er vegetarisk 'kød'. Det mætter meget og er perfekt i gryderetter som den her.

Igen, simple ingredienser: hvidkål, gulerødder, 'kød' og flåede tomater.

Det sjove kommer i krydringen. Brug de krydderier du kan lide. Jeg har en gang for alle besluttet mig for at krydderier er gratis i kalorieregnskabet. Gider simpelthen ikke bøvle med at veje så små mængder.

Jeg brugte: 2 slags karry, spidskommen, chiliflager og hvidløg + salt og peber.

Hvidkål og gulerod blev sauteret i en smule vand, til det faldt sammen.

Krydderier, de flåede tomater og 2 dl vand blev tilsat. Der blev lagt låg på og retten fik lov til at simre i 20 minutter.

I mellemtiden blev soyaen udblødt i 2 dl urteboullion.


Den udblødte soya blev tilsat retten og fik lov til at simre med i et par minutter.


Den færdige ret blev justeret med lidt mere salt og en smule mere karry. Retten blev som sagt delt i 2 lige store portioner.

For at køle lidt til den hotte ret rørte jeg lidt skyr med vand og salt og serverede til.

Kcal-regnskab:

60 g mørk Soy4you = 179
2 dl Herbamare urteboullion = 14
400 g snittet hvidkål = 120
166 g snittet gulerod = 60
1 ds flåede tomater = 84


Hele retten: 457 kcal. Og da det er 2 portioner giver det 229 kcal pr portion.

Ekstra: 30 g skyr = 18

I alt: 247 + "Gratis" krydderier, salt og peber.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar